tisdag 13 januari 2009

Tisdag

Vaknade med ett strålande humör och en energi utöver det vanliga idag. Allt var verkligen bara så underbart och härligt...!

...meeen...


...några timmar senare och ett fatalt misslyckande med detox-müslin är jag inte alls lika strålande längre. Den blev sönderbrännd! Det står 125 grader och 8-10 timmar i boken. Efter 2 timmar var den brännd...?? I don't get it?! Jag måste verkligen undersöka närmare om hur man rostar tror jag. Surt med alla ingredienser som gick åt, för dom va tyvärr inte så billiga...


Meeen... inte gråta över spilld mjölk! Så efter en titt i boken hittade jag ett annat recept som jag tog mig för.




Och här är resultatet:




Dom ser kanske ut som vilka chokladbollar som helst - men det är dom inte!
---------------------------------------------
Frukt- och nötbollar
ca. 20 st
10 torkade fikon eller dadlar
(jag använde dadlar för dom är så goda!)
1 dl vatten
1 dl naturella cashewnötter
2 msk kakao
2 dl kokosflingor
3 msk sesamfrön eller kokosflingor till garnering
Mixa dadlarna/fikonen med vattnet i en matberedare tills det blir en liten smet. (OBS! Om man köper färska dadlar brukar kärnan sitta kvar, så ta ut dom först!) Tillsätt cashewnötterna och kakao och mixa någon minut. Blanda ner kokos och forma till små bollar. Rulla bollarna i sesamfrön eller kokos och ställ dom i kylen före servering.
-------------------------------------------------------------
Jag ville ha dom lite tradiotinella så jag blandade i sesamfröna i smeten först och rullade dom i kokosflingorna istället. Dom blev faktiskt jätte goda!!
Ett väldigt bra recept eftersom inget vanligt socker är tillsatt för dadlarna är så otroligt söta i sig och när man mosar dom blir dom jätte kladdiga och fungerar då även som typ en ersättning till margarinet som man annars skulle ha tillsatt. Fettet i det här står kokosflingorna och cashewnötter för, naturligt och bra. (men såklart skall även dessa bollar ätas i måttlig mängd)
En sak jag upptäckt är som sagt dadlar. Dom ser ut som jätte stora russin och är jätte söta och goda!! Enligt boken ska man inte äta för mycket av dom under detoxen för dom är som sagt väldigt söta. Dom innehåller ca 68 g kolhydrater per 100 g så dom ska ju ätas med måtta såklart. Men å andra sidan är dom ju helt klart bättre en lösviktsgodis och chips när sötsugen sätter in! Nackdelen är väl att dom är ganska dyra (ca 165 kr/kg) men om man köper några stycken någon gång ibland tycker jag att det är ganska överkomligt.




1 kommentar:

  1. Mmm... dom såg riktigt goda ut!
    Va fin din nya blogg är :) O jag gillar att du skriver ut nyttiga! recept. Me like! Jag som oxå ska vara nyttig har skit svårt att hitta nyttig god mat... med variation, Så har jag svårt nån dag så kan jag kika in här o se vad du har för gott att visa... så bilder är ett måste :D
    Kan jag lita på dig? ;)
    Puss o kram!

    SvaraRadera