fredag 16 januari 2009

Första detox-dagen till ända...

...och en ny dags början! Skulle egentligen lägga in middagen igår men ja blev så trött så ja orkade helt enkelt inte... Så jag gör det idag istället.

Rostade rotfrukter med fetaost
(min egen version av den)
ca 4 portioner

4 rödbetor
1 halv purjolök
4 morötter
2 palsternackor
1-2 paprikor i olika färger
4 kvistar färsk rosmarin (i kruka)
lite örtsalt
svartpeppar
2 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
200 g fetaost (äkta grekisk)
1/2 dl pumpafrön
Några nypor valfri torr krydda som t ex: basilika, timjan etc.


Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skär alla rotfrukter i lagom stora bitar. Ett tips är att om man vill ha rotfrukterna lite mjukare, skär ganska smala stavar och små tärningar. Bred ut dom i en insmord, ugnssäker form. Hacka rosmarinen fint (spara hälften till garneringen) och strö över rotfrukterna tillsammans med örtsalt och svartpeppar. Häll olivolja och balsamvinäger över och blanda om ordentligt. Sätt in formen i ugnen i ca 30-40 minuter (beroende på hur hårt/mjukt man vill att det ska vara). Enligt recept skall man lägga på fetaosten när den är klar men jag tog ut formen efter ca 20 min och la på den för att den skulle få lite färg. Strö över pumpafröna och rosmarinen som garnering. Klart att äta!


Ja tyckte om den, men jag är inte så förtjust i rödbetor så nästa gång blir det nog bara några st och något annat gott istället. Det som är så bra med den här är att man kan improvisera hur mkt som helst med olika kålsorter och andra rotfrukter om man vill. Jätte bra!

--------------------------------------------------

Detox-frukost Dag 2: Först av allt dricker jag ett glas ljummet vatten med pressad citron i (som ja värmt på ca 40-50 sekunder i micron) Det sägs sätta fart på hela "systemet". Sen åt jag mango och banan i skivor, några russin och så lite kanel på. Mmm, kanel är gott! Å så en kopp grönt te med lite soyamjölk. Snart dags för mellanmål vilket kommer att bestå av några cashewnötter, mandlar och en avokado.


Sen blir det ännu en tur till coop eftersom jag tappade hjärnan nånstans igår å glömde hälften av det ja skulle handla...




3 kommentarer:

  1. Ere nån urrensning av kroppen ni håller på me? Hur länge ska ni leva på grönsaker å frukt då? Fan ja tycker ni e duktig =)

    SvaraRadera
  2. Mare: Jajamen, vi kör en två-veckors-detox! Å sen är det meningen att vi ska försöka lägga om kosten med hjälp av den. Vi är sååå duttiga, än så länge iaf ;)

    SvaraRadera
  3. Mmm, den där middagen såg inte alls tokig ut! Tur att ni är två som kan peppa varann, det skulle jag behöva ibland också! Nån som sparka mig i arslet så jag tog mig iväg till gymmet...

    SvaraRadera