torsdag 15 januari 2009

Detox-lunch

Ja det här med lunchen sprack ju direkt... På menyn stod det: grönsaksjuice
I den ingår ingredienserna:
2 morötter
2 stjälkar bladselleri
1/2 gurka
2 nävar färsk bladspenat
2 stjälkar färsk bladpersilja
en näve alfagroddar
2 dl vatten
Jag hittade nästan alla dessa saker förutom alfagroddarna (tog en extra morot) och så fick jag ta vanlig persilja i kruka. Det står även i boken att det är bra om man har en råsaftcentrifug men att det även går bra med en mixer. Råsaft...vad? Eeeh naaee, men en mixer har jag!! Så jag började att mixa morötterna, såg fint ut. Fortsatte sedan med sellerin och gurkan o s v. Efter en stunds mixande inser jag att den inte alls ser ut som jag föreställt mig... "What the heck, ja kör på", tänker jag och häller sen upp den i ett glas. Den ser alltså helt enkelt ut som när man mixar en massa gröna grönsaker - den är grön, jätte grön! Och konsitstensen är INTE juice-aktig, den är grötig! Jag tar en klunk. Märker att detta även måste tuggas...?! Och sväljer - inte helt problemfritt.....
Iiiiiiiuuuuuuuu!!!!!!!!!!! Uääääh!!!!!! Usch!!!!!!
Näe, denna kreation var inget för mig. Ja kanske om man haft en råsaftcentrifug, då hade den kanske blivigt drickbar iallafall! (jag funderade på att ta en klunk till för att verkligen ge den en chans... men insåg att det inte skulle va värt ett toabesök för det)
Hungrig som ett monster gör jag ett kort panik-avbrott i detoxen och äter en liten skål med fullkornsflakes och soyamjölk. Bara för att få nåt i magen...!!
Sen kom ja på att istället för att mixa ihop dessa saker skulle man ju kunna göra en sallad!
Typ att man river morötterna grovt, skär sellerin och gurkan i typ stavar eller tärningar, blandar ihop det med persiljan och bladspenaten å så gör man en liten vinegrett på vatten, olivolja och vanlig salladskrydda på burk.
Slår vad om att det fungerar precis lika bra! Dessutom både smakar det och ser säkert betydligt bättre ut, skulle jag gissa =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar